De la periodicitat de les revisions ginecològiques…

Sense títol

Diari Redacción Médica del 26 de Juliol del 2018

Arrel d’una noticia apareguda a el 26 de juliol del 2018 que deia textualment:

Tan sols el 46 per cent de les espanyoles va almenys un cop l’any al seu ginecòleg, malgrat que el 80 per cent de les enquestades reconeix que és recomanable fer-se una revisió anual, segons el V estudi d’hàbits de vida saludable i benestar en les dones elaborat per DKV en col·laboració amb la Universitat Rei Juan Carlos (URJC).” Les Sense títolrespostes a la xarxa, en motiu de la falta de rigorositat de l’article, no es van fer esperar… per mostra un botó:

Ja comentàvem en un post previ penjat en aquest mateix blog que en la prevenció del càncer ginecològic les recomanacions més fortes són sobre el càncer de coll uterí, veure:  Prevenció del càncer de cèrvix uterí

Actualment les recomanacions són les següents (segons  la revista Atención Primária, podeu consultar l’article a: http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-recomendaciones-prevencion-del-cancer-actualizacion-S0212656718303627)

Sense títol

 

Publicat dins de Càncer, Consells de salut, Cultura mèdica, Salut comunitària | Deixa un comentari

Petita pinzellada sobre: ictus (embolic o isquèmic) i la seva prevenció

La malaltia cerebral-vascular (accident cerebral-vascular (AVC), o ictus) és una causa important de morbiditat i mortalitat. Es diferencien dos grans tipus, l’isquèmic i l’hemorràgic. Resumint molt els ictus isquèmics poden ser:

  • Trombotics: es produeix un trombe com a conseqüència del dipòsit de colesterol en l’arteria.
  • Embolics: un trombe originat en un lloc llunyà, “embussa” l’arteria. 

El 5% de les persones majors de 65 anys ha patit alguna vegada un ictus, majoritàriament de caràcter isquèmic.

La recurrència de l’ictus en els següents 5 anys és del 26% i als 10 anys del 39%. El risc de recidiva es manté elevat durant els tres primers mesos després d’un ictus isquèmic però és especialment elevat durant els primers 4 dies. Per això és molt important iniciar la prevenció secundària (evitar que es repeteixi el problema) com més aviat millor.

Per a la prevenció secundària de l’ACV no produïda per embòlies (trombotic), la Guia Terapèutica en Atenció Primària (GT) de la semFYC recomana usar antiagregants: l’àcid acetilsalicílic (AAS) 100 mg. diaris. En cas d’al·lèrgia a l’àcid acetilsalicílic es recomana substituir-lo per clopidogrel 75 mg. diaris.

Si vostè pateix una fibril·lació auricular el risc de patir l’ictus és per la formació de coalls de sang (embolic) . És per aquest motiu que per a la prevenció de la malaltia cerebral-vascular, amb les dades disponibles actualment, no es poden recomanar els antiagregants ja que la seva eficàcia preventiva és escassa o nul·la tot i mantenir el risc hemorràgic. Si esta indicada la prevenció del ictus, el seu metge de capçalera o el cardiòleg ho han de valorar (ho acostuma a ser en un tant per cent molt alt), cal iniciar un anticoagulant. 

Font: http://www.guiaterapeuticablog.com/

Publicat dins de Consells de salut, Cultura mèdica, Malalties cardiovasculars, Medicaments, Salut comunitària | Deixa un comentari

Ús responsable dels antibiòtics

Saps com fer un ús responsable dels antibiòtics? Maria de la Poza, metgessa, et dona uns quants consells per utilitzar els antibiòtics de manera responsable.

Dibujo

Font: https://www.youtube.com/watch?v=NiBXDHP_CoU&feature=youtu.be

Publicat dins de Consells de salut, Cultura mèdica, Malalties infecto-contagioses, Medicaments, Salut comunitària | Deixa un comentari

El que has de saber sobre els antibiòtics

Dibujo.jpgEspanya és un dels països d’Europa amb major consum d’antibiòtics per habitant i, cada any, moren a l’Estat espanyol al voltant de 35.000 persones com a conseqüència d’infeccions causades per bacteris multiresistents.

El que has de saber sobre els antibiòtics

  • Els únics professionals sanitaris que poden receptar-los són els metges, els odontòlegs i els podòlegs.
  • Cal respectar la dosi, les hores en què cal prendre’l i la durada del tractament.
  • En cas de dubte, es recomana consultar el farmacèutic, el professional que l’ha receptat o el 061 CatSalut Respon.
  • Quan s’acaba un tractament, no s’han de guardar els antibiòtics que sobrin, sinó que s’han de portar al punt SIGRE de la farmàcia.

Què són els antibiòtics
Són medicaments que es fan servir per combatre infeccions produïdes per bacteris i no tenen cap efecte sobre les infeccions produïdes per virus com el refredat comú, la grip o el mal de gola.

Utilitzar aquests medicaments de manera inadequada genera resistències  que poden fer que malalties que avui són fàcilment curables, esdevinguin incurables.

La resistència als antibiòtics, però, no sempre es produeix per sobreutilització, és a dir, quan se’n fa ús en patologies no causades per bacteris. També pot ser causada per la infrautilització (administrar dosis insuficients o amb una durada insuficient) o quan es prenen per iniciativa pròpia (no sempre cal antibiòtic i en ocasions es pot eliminar el bacteri per altres mitjans).

Font:

Publicat dins de Consells de salut, Cultura mèdica, Malalties infecto-contagioses, Medicaments, Salut comunitària | Deixa un comentari

6 posibilitats abans de provar de dormir…

Si patim insomni cal revisar els nostres hàbits. Sovint tenim una sèrie d’hàbits que interfereixen el bon descans i que hauríem d’evitar. Hi ha diverses activitats que podem incorporar de forma rutinària per aconseguir un somni saludable.

Dóna un passeig: Un passeig curt al vespre ajuda a “arraconar” les preocupacions mentre es fa un exercici suau que afavoreix el son. Gaudir d’entre 20 i 50 minuts de solitud i silenci al dia té alts beneficis per a la salut mental.

Planifica el dia: Consultar l’agenda i deixar tot el necessari preparat per al dia següent farà que te’n vagis al llit amb menys preocupacions. Si t’has proposat una rutina d’exercici, deixa la bossa i la roba d’esport preparades per vestir-te i sortir al matí el més aviat possible. Així minimitzes el risc de saltar-te’l.

Escriu en un diari: Una altra opció és escriure en un diari les tasques importants a realitzar, els propòsits personals i els mètodes que t’has proposat per complir-los. Si ho prefereixes, també pots fer un repàs dels esdeveniments del dia i reflexionar-hi.

Apaga el mòbil: La radiació pot afectar la qualitat del son, de manera que has de posar-ho en manera avió o, preferiblement, apagar almenys mitja hora abans d’anar a dormir. Quan apaguis el mòbil, apaga també el WiFi. Tingues en compte que, quan un dispositiu intenta captar un senyal, emet més radiació si el senyal és baixa o inexistent, de manera que a l’apagar el WiFi hauràs desconnectar també tots els dispositius amb connexió. D’aquesta manera donaràs un descans al teu cos ia la llar i la qualitat del teu somni millorarà.

Llegeix: Una de les millors opcions per a relaxar-te és la lectura. Llegeix llibres impresos sense interrupcions. La lectura durant un mínim de 30 minuts diaris contribueix a la capacitat de concentració i estimula la memòria i la capacitat d’aprenentatge.

Medita: La meditació és un dels hàbits més beneficiosos que pots implementar en la teva rutina. Pot durar només uns 20, fins i tot 10 minuts: l’important és que en aquest temps aconsegueixis netejar la teva ment de preocupacions.

Font: http://sleepobservatory.org/es/seguir-una-rutina-de-sueno-7-pasos-antes-de-acostarte

Publicat dins de Consells de salut, Cultura mèdica, Insomni, Salut comunitària | Deixa un comentari